Ander land, andere wereld

8 maart 2015 - Upper Hutt, Nieuw-Zeeland

Op 26 februari vertrekken we uit Buenos Aires en op 28 februari komen we aan in Auckland. De 27e slaan we over, deze dag bestaat dit jaar niet voor ons. We landen 4 uur 's nachts, maargoed wij zijn natuurlijk klaar wakker.  We zitten braaf te wachten tot het half 9 is, tijd om de camper meneer te bellen, maar deze laat zelf al om 7 uur weten dat hij klaar is om ons op te halen, fijn! Even later rijden we naar zijn huis waar in de tuin onze mini camper op ons staat te wachten! Eigenlijk mag je t niet eens een camper noemen. Het is een grote auto waar we achterin kunnen slapen, onder ons bed de spullen kwijt kunnen en aan het voeteneind een piepklein keukentje zit. Lekker knus dus!

Om 8 uur 's ochtends heeft Luuk zn eerste meters links rijden er al opzitten ( wat hem verbazingwekkend goed af gaat) en we gaan richting noorden naar het stukje land boven Auckland. Het is ondertussen helemaal licht geworden en we zien nieuw-zeeland om ons heen liggen; blauwe hemel, groene heuvels, alles schoon, netjes en georganiseerd. Goede wegen! Echt een andere wereld hier! Na dik 3 uur rijden buigen we af richting de oostkust waar we willen overnachten, de vermoeidheid begint toch wel wat toe te slaan. Aangezien Luuk rijdt en er geen tomtom aanwezig is, mag ik mij aan het ouderwetse kaarlezen wagen, wat een hele uitdaging is met al die vreemde plaatsnamen hier. Bij Tutukaka vinden we onze eerste camping waar we zullen ovenachten, heerlijk tussen de zee en de weilanden.

De volgende dag besluiten we niet meteen verder te rijden maar een dagje te chillen. We gaan naar een prachtige baai en vullen de dag met een kleine maar super steile klim naar de mermaid pools, gaten in rotsen gevuld met water, en met lekker in de zee zwemmen en lezen op het strand.

De dag erop willen helemaal naar het noordelijkste puntje van NZ rijden, Cape Reinga. We komen een eind maar maken meteen kennis met de valstrik van dit land; afstanden die op de kaart snel lijken aan te rijden, doen we in het echt een stuk langer over! Dit zal niet de enige keer zijn dat we hier intrappen ;-) halverwege passen we daarom het plan aan en veranderen de richting naar het westen, de Kauri Coast. Hier bezoeken we Waipoua Forest waar Kauri bomen staan van meer dan 2000 jaar oud en met een omtrek van soms meer dan 16 meter!

De volgende dag trekken we verder langs de westkust naar het zuiden terug voorbij Auckland. We hebben besloten deze grootste stad van NZ over te slaan omdat we uit meerdere hoeken hebben gehoord dat andere steden als Christchurch en Wellington leuker zijn. We rijden door naar de beroemde grotten van Waitomo maar moeten eerst gaan slapen wanneer we daar aankomen ( nogmaals de reistijden zijn enorm!). De volgende ochtend hoeven we de weg maar over te steken en we kunnen de tickets halen voor de glowworm caves. Terwijl we staan te wachten op het busje met gids zien we nog even de prime minister per helikopter landen voor ons neus, gaat ook een dagje grotten doen haha. Met een busje rijden we door de middle of nowhere naar de ingang van een van de vele grotten die dit gebied telt. Binnen zien we stalactieten en stalagmieten maar bovenal heel veel glowworms die de grotten doen oplichten alsof je  in de droomvlucht bent! Ontzettend gaaf om te zien.

De dag erop vervolgen we onze weg naar het binnenland naar Rotorua. Wanneer je dit stadje binnenrijdt wordt je verwelkomt door de lucht van rotte eieren die wordt veroorzaakt door de zwaveldampen die hier vlakbij uit de grond komen. In het nabij gelegen park Te Puia zien we deze dampen letterlijk naar boven komen , een heel vreemd  gezicht om poelen van kokend water en kokende modder te zien liggen. Ook zien we hier de geiser van Pohutu die elk uur water 20 tot 30 meter de lucht in spuit!

We hebben nog niet genoeg van die heerlijke zwaveldampen en bezoeken ook het Wai-o-tupa Thermal Wonderland waar we nog wonderlijker dingen uit de grond zien komen. De aarde is hier vulkanisch heel actief en af en toe zijn er hele gaten weggevallen. Ook zijn er veel kleine meertje waar allerlei chemische processen in plaatsvinden waardoor het water allerlei felle kleuren heeft. Het ziet er zo mooi uit dat de neiging om het aan te raken groot is, niet voor niets staan er overal waarschuwende bordjes dat het water 100 graden warm is!

We rijden verder naar Lake Taupo waar we overnachten aan de rand van het meer. 's avonds heerlijk op de steiger in het zonnetje een biertje drinken, life is good. We zitten nu dichtbij national park Tongariro dat bekend staat om de prachtige wandelingen die je er kan maken. Mount doom uit Lord of the Rings ligt er onder andere. Maar wanneer we de volgende ochtend wakker worden is het intens grijs en begint het te regenen. Dag planning om vandaag de gaan wandelen... We zien op internet dat de regen 2 dagen zal aanhouden, pfff. Bijna op het hele noorder eiland regent het behalve bij de stad Napier aan de oostkust en laten we daar nou "slechts" 3 uur rijden vandaan zitten ;-) we rijden het hele eind door de bergen/heuvels, honderden bochten in de gietende regen, maar internet heeft ons niet bedrogen, wanneer we de laatste heuvels over zijn, zien we blauwe lucht boven zee, yes! In de omgeving van Napier is niet zo gek veel te doen, maar we vermaken ons de volgende ochtend met een stevige wandeling langs het strand naar een Jan-Van-Genten kolonie. Vooral Luuk is helemaal in zn element door alle mooie botten die hij vindt op het strand (zie foto's).

We willen echt onwijs graag wandelen in het NP van Tongariro dus besluiten weer terug te rijden want morgen zal de zon gaan schijnen volgens internet! Zodra we de kust verlaten en de heuvels overgaan komt de regen weer met bakken uit de lucht. We komen 's avonds aan in Whakapapa, een camping in het dorp waar alle wandelingen beginnen, en het gaat nu zelfs ook onweren. De hele nacht horen we de regen op onze camperdakje vallen, gelukkig is het ondanks de kou buiten, binnen wel warm te houden dicht tegen mekaar aan ;-) wanneer we wakker worden drupt het nog steeds.. Maar dan tijdens het ontbijt zie ik een stukje blauwe lucht, hellelujah! Echter het mag niet baten, wegens het slechte weer en de hevige regenval zijn alle dagwandelingen gesloten en moeten we het doen met een 2 urige wandeling naar een klein *** watervalletje. Andere Nederlanders die we spreken blijven nog wachten tot morgen omdat de kans dan aanwezig is dat je wel kan wandelen, maar wij hebben al genoeg tijd en kilometers  verspilt aan deze berg, we gaan richting Wellington!

Morgen dus naar wellington en dan de dag erna hopelijk de overtocht naar het zuidereiland, wat heb ik daar zin in! Jullie horen gauw hoe het daar is.

Xx

1. Kim:
    8 maart 2015
    Heerlijk verhaal weer! Jammer van de tongariro crossing. Veel plezier de komende dagen, het Zuidereiland is geweldig!
  2. Bianca:
    8 maart 2015
    Klinkt weer goed hoor! Al goed op weg in Nieuw-Zeeland zo te lezen :)
    En mooie foto's zeg; ziet er daar prachtig uit! Geniet er maar weer van en hopelijk is het Zuidereiland minder regenachtig

Liefs Bianca
  3. Isabelle:
    8 maart 2015
    Zo tof! Ik ben toevallig bezig geweest om de foto´s van de reis van mijn ouders naar Nieuw Zeeland te verwerken tot een album, dus zo komen er -ondanks dat ik er zelf nog niet geweest ben- toch een aantal dingen mij bekend voor, leuk! Veel plezier nog! Liefs xx
  4. Ludie:
    8 maart 2015
    Ook voor mij was het weer genieten. Foto's laten een mooi land zien. En nog zo groen! Jullie hebben inderdaad een mini campertje. Knus hoor. Meer heb je niet nodig. Genieten hoor.
  5. Papa Theo:
    9 maart 2015
    Mooi verhaal met foto´s weer.
    Prachtige natuur met eeuwenoude bomen, glimwormen in grotten, botten op het strand, een biertje op een steiger. Romantiek en avontuur waar je ook maar bent.
    En zo´n camper, klein, knus en waterdicht bovendien!
    Wat wil je nog meer?
    Het weer de komende dagen voor Wellington is lekker: rond de 20-C met een zonnetje.
    Ach wat ......
  6. Roelie:
    11 maart 2015
    Weer prachtig, zo mee te kunnen reizen, via jullie verhalen en foto's! Het ziet er allemaal goed uit. Echt leuk zo'n camper! Geniet er nog maar lekker van, dit tweede deel!