De finale ;-)

11 april 2015

Jeeeetje dit heeft al die weken zo ver weg geleken, maar nu ga ik em toch echt schrijven, het laatste reisverhaal! Al die tijd leef je in een wereld waarin tijd een andere dimensie heeft, waarin je van het ene avontuur in het andere valt en waarin reizen een onderdeel is van het dagelijks bestaan en morgen is dat gewoon weer voorbij, zo'n raar idee! God wat hebben we genoten en wat zijn deze 3 maanden super gaaf geweest, echt een lifetime experience die we nooit zullen vergeten. Maargoed voordat we afsluiten, eerst nog een verslag van Christchurch en Sydney :-D

Voordat we de camper inleveren in Christchurch bezoeken we eerst nog het peninsula naast de stad, dit is een mooi landelijk gebied met dorpjes die Frans aandoen door de Fransen die dit gebied ergens in het verleden kort in handen hebben gehad. We komen aan op een zonnige zaterdagmiddag en het dorpje waar we zullen slapen is vollop levendig met een marktje en zowaar leuke terrasjes. Ik word hier helemaal blij van want dit heb ik nog nergens in NZ gezien. De natuur in dit land is overweldigend maar de steden en dorpen zijn over het algemeen erg onaantrekkelijk en als Europeaan mis ik de terrassen buiten waar je lekker wat kan drinken en mensen kan kijken ;)

Eerste paasdag is het zover, we gaan de camper inleveren! Het was erg knus en hij heeft ons overal naartoe gebracht, maar na 5 weken zijn we beiden erg blij met het idee vanavond weer in een echt bed te kunnen slapen en de ruimte te hebben om ons normaal aan en uit te kunnen kleden. Een vrouw van het verhuurbedrijf brengt ons met de auto naar ons hotel en wanneer we de stad in rijden vallen onze mondjes open.. Ok we weten dat Christchurch een heftige aardbeving heeft meegemaakt 4 jaar geleden en we zijn voorbereid daar de gevolgen nog wel van te kunnen zien, maar we schrikken van wat we werkelijk zien, van deze stad is niet heel veel meer over! Overal zie je halve gebouwen staan of geheel kale plekken van gebouwen die al zijn neergehaald en waar de wind nu vrij spel heeft. Uiteraard wordt er ook heel veel gebouwd dus ook de bouwputten en hijskranen domineren het stadsbeeld. De kathedraal waar Christchurch om bekend stond, staat er nog precies zo bij als na de aardbeving, blijkt dat er een brede discussie gaande is onder de bevolking of hij gesloopt moet worden of gerestaureerd, best dramatisch om te zien. Echter, de botanische tuinen en het gebied eromheen zien er nog erg mooi uit en laat zien waarom dit voorheen als de mooiste stad van NZ werd beschauwd.

Op dinsdag zit onze reis in NZ erop en is het tijd om het vliegtuig naar Sydney te pakken!  Een vlucht van slechts 3 uurtjes, beetje jammer alleen dat we er midden in de nacht voor uit ons bedje moeten, maar dan staan we wel om half 10 's ochtends in het hartje van de stad! We hebben voor het eerst iets geboekt via de app Airbnb en zullen dus slapen bij iemand thuis, spannenddd! Slechts 10 min lopen vanaf centraal station komen we bij het appartement van Valerie aan, wat een super chille woning blijkt te zijn. We hebben prima slaapkamer en mogen alles in huis gebruiken, dus we hebben eigenlijk een gehele woning in hartje Sydney tot onze beschikking, ideaal! 'S middags gaan we meteen richting water lopen waar het operagebouw staat en de beroemde brug bij Sydney harbour. Waaaaauuuwww wat is dit gaaf om te zien!! Je ziet het zo vaak op foto's of tv maar om dan opeens zo'n iconisch gebouw in het echie te zien is echt gaaf! Deze hele stad is trouwens heerlijk, Sydney is meteen binnen gedrongen op mijn lijstje van favoriete steden, de hele vibe hier is gewoon lekker. Alles is schoon, georganiseerd, je ziet vrijwel geen chaos of armoede en ook de mensen zijn hier niet gehaast of opgefokt zoals je vaak in grote steden ziet. In onze 4 dagen Dat we hier zijn, lopen we ontzettend veel. We nemen de ferry naar Manly wat een mooie vaartroute is waarbij het uitzicht op het operagebouw en de brug prachtig is. We lopen door Darling Harbour, de historische wijk The Rocks, de schitterende botanische tuinen langs het water en zo kan ik nog wel even doorgaan. Super stad! Ook bezoeken we nog een dag de Blue Mountains, een treinreis van 2 uur vanuit de grote stad de groene natuur in. Het uitzicht vanaf het plateau bij Katoomba is schitterend, maar dan heb je het ook wel meteen gezien.. We maken nog een wandeling, maar die is voornamelijk door de drek en de planten, wat ik maar griezelig vind want hier in Australië leven veel engere beesten dan in NZ!

En nu is de lange terugreis naar Vlaardingen begonnen, sterker nog, op moment van schrijven zitten we in Kuala Lumpur, bijna halverwege. Nogmaals, het is een geweldig avontuur geweest en het vele reizen smaakt zeker naar meer, de wereld heeft zoveel moois te bieden!

Ik wil jullie graag bedanken voor het lezen, ik vond het erg leuk om deze blog te schrijven, mede door de interesse, medeleven en leuke reacties van jullie kant! Wij gaan nog even een stukkie vliegen en dan hopen we jullie allen weer snel te zien in Nederland!

liefs xx :-)

1. Marian en Arie de ligt:
    11 april 2015
    Bedankt, dat we via jullie blog mochten meegenieten.
    Hier kunnen jullie zeker even mee voort.
    Geniet er van.
    Marian en Arie
  2. Isabelle:
    11 april 2015
    Fijn dat jullie er zo van hebben genoten -had ook niets anders verwacht- maar gelukkig is alles ook gewoon goed verlopen! Hoop dat de terugkeer naar Nederland meevalt en dat jullie zonder al teveel moeite weer kunnen omschakelen. Een hele goede reis verder en tot snel! X
  3. Bianca:
    12 april 2015
    Op dit moment zijn jullie volgens mij alweer (bijna) in Nederland dus alvast; Welkom terug!
    Leuk dat Sydney ook jouw lijstje heeft gehaald! Heerlijk om daar weer over te lezen en leuk dat jullie nog zoveel hebben gedaan in de korte tijd die jullie nog hadden :)
    Kom maar op met die foto's binnenkort ;)

Liefs Bianca
  4. Papa Theo:
    14 april 2015
    "A once in a lifetime experience?"
    Wie weet wat voor moois het universum nog voor jullie in petto heeft?
    Blij dat jullie het zo goed hebben gehad.
    Enne, ook bedankt voor de mooie verslaglegging met foto´s en het meegenieten.
    En nu aan het werk!!!